در صنایع فولادی و مرتفع از سطح دریا از کابل و سرکابل 52kV (فاز به فاز 45kV و حداکثر 52kV) به جای کابل و سرکابل 36kV (فاز به زمین 19kV، فاز به فاز 33kV و حداکثر ولتاژی 36kV) استفاده باید کرد.

ولتاژ فاز به فاز کارخانه­ های فولادی 33kV می باشد و به علت وجود بارهای سلفی زیاد در این صنایع و با توجه فرمول محاسباتی  و ضربه ­های ولتاژی (نوسانات ولتاژی) متوالی بر روی خطوط برق ایجاد می­شود. این در حالی است که سرکابل­ های 19/33/36kV حداکثر تا ولتاژ 36kV برای کارکرد در این نوسانات مناسب نبود و مشاورین و طراحان محترم جهت عملکرد بهتر و متداوم و بدون قطعی، از شبکه کابلی و اتصالاتی با یک رنج ولتاژ بالاتر یعنی کابل و سرکابل26/45/52kV  استفاده می­ نمایند که حداکثر 52kV و نوسانات ولتاژی بین 25kV± الی 280kV± را به خوبی تحمل می­ کنند. در ذیل به چند مورد از دلایل الزام استفاده از رنج ولتاژی 26/45/52kV در شبکه کابلی و اتصالاتی صنایع فولاد، اشاره شده است:

  • به علت برداشت لایه­ های کابل در نقطه سرکابل ­زنی و جایگزین شدن آن­ها توسط روکش حرارتی، سرکابل ضعیف ­ترین نقطه موجود در شبکه کابلی می­باشد و این مسئله در شرکت های فولادی به علت فرکانس­های موجود در کوره­ های القایی و کلیدزنی های متعدد در شبکه و وجود رزونانس ­های بالا در بعضی از فرکانس­ ها و تحریک شدن آنها در لحظه کلیدزنی، بسیار بیشتر و شدیدتر خود را نشان می­دهد. لذا در اکثر موارد مشاوران و طراحان محترم جهت پایداری شبکه و جهت جلوگیری از ایجاد قطعی و خاموشی در خط و ایجاد ضایعات در تولید ، از سرکابل با یک یا چند رنج بالاتر از رنج کابل استفاده می­ کنند.
  • تعریف استاندارد برای ولتاژ ضربه جهت تست مقاومت کابل و سرکابل در کلیدزنی ­های با فواصل عادی (در خطوط شهری و صنایع نرمال 2 الی 3 بار در سال) در نظر گرفته شده­ است. تنش­ های ولتاژی موجود در صنایع فولاد و ایجاد ضربه ولتاژی در سیستم به علت کارکرد کوره ­های قوس و یا الکتروموتورهای توان بالا بصورت متداوم و چندین بار در روز می ­باشد.

  • معیار تست پایداری کابل و سرکابل و تنش­ های ولتاژی و تایید شدن آن در ولتاژهای 26/45/52kV، استانداردIEC 60840 (فشار قوی) است که در این استاندارد ولتاژ تست ضربه در 10 سیکل مثبت و منفی با ولتاژ 250kV و تست ولتاژی 65kV ،AC است. در طرف دیگر معیار تست کابل­ ها و سرکابل ­های 19/33/36kV استاندارد IEC-60502 (فشار متوسط) بوده و تست ضربه آن 170kV و تست ولتاژی معادل 45kV ،AC است. این تنها دو مورد از موارد استانداردهای لازم است.
  • با توجه به اینکه فاصله خزشی سرکابل ­های رنج ولتاژی 26/45/52kV نسبت به سرکابل­های رنج ولتاژی 18/30/36kV بسیار بیشتر می­باشند، استفاده از سرکابل­ های 52kV باعث جلوگیری از ایجاد حادثه به علت آلودگی ­های محیطی می­ شود.
  • حداکثر ارتفاع مجاز جهت استفاده از سرکابل­های 36kV در ولتاژ نامی 36kV، کمتر از 1000 متر از سطح دریا است و در صورتی که ارتفاع محل پروژه بیش از 1000 متر از سطح دریا باشد طبق استاندارد IEEE 1312-1999 می­بایست ضریب محاسبات ولتاژی بزرگتر از 1 باشد که در نتیجه ولتاژ تجهیزات مورد استفاده بالاتر از 36kV شده است و می بایست از سرکابل 52kV استفاده شود.
  • جهت کنترل میدان ­در سرکابل های 36kV (و تمامی سرکابل­ های Medium Voltage) از سیستم چسب زرد استفاده می ­شود. فرمول استفاده شده در این چسب­ ها جهت کنترل نوسانات ولتاژی و میدانی متعادل در سیستم 36kV شهری و صنایع نرمال مناسب خواهد بود و در صورت افزایش تنش ولتاژی (جهت کار کردن کوره های ذوب القایی و یا قوس، قطع و وصل دائم و کلیدزنی های پی در پی) نیاز به استفاده از جوهر نیمه هادی است که در سرکابل­ های 52kV بکار برده شده است.

  • در سرکابل های 36kV از یک لایه استرس کنترل نرمال جهت کنترل میدان استفاده می­شود و این در حالی است که در سرکابل­های 52kV از دو لایه استرس کنترل با ضریب هدایت تعریف شده استفاده شده است که یکی از آن­ها دارای دولایه غیرهمگن و مخصوص سرکابل­ های ولتاژ بالا (High Voltage) است، حتی استفاده از دولایه استرس کنترل معمولی در سرکابل­های 52kV، غیر استاندارد است و سرکابل نمی­تواند هیچ یک از استانداردهای IEC-60840 را پاس کند.

 

نتیجه گیری:

با توجه به اینکه تمامی شرکت­های فولادی تابلوهای خود را براساس 36kV طراحی می­کنند، شرکت پارس مفصل آسیا با اتکا به دانش فنی خود و رعایت استانداردهای بین ­المللی اقدام به ساخت و طراحی سرکابل­ های 52kV با ابعاد طولی 36kV کرده است که تمامی تست­ های فنی مطابق با استاندارد IEC-60840 را پاس نموده است و در نتیجه آن ایجاد محصولی نوین مناسب برای صنایع فولادی است که توانسته در ضمن کارکرد بالا از بیرون زدگی 52kV در تابلوهای 36kV جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که تمامی سرکابل­ های 52kV ارائه شده توسط شرکت پارس مفصل آسیا در صورت نصب صحیح دارای 5 سال ضمانت بی­ قید و شرط می ­باشند.

 

سرکابل هوایی تک کر حرارتی شرکت پارس مفصل آسیا جهت استفاده در صنایع فولاد (HHL-1E,HSL-1E)

سرکابل داخلی تک کر حرارتی شرکت پارس مفصل آسیا جهت استفاده در صنایع فولاد (HSL-1I,HCL-1I)