1. کیفیت پایین یا عدم وجود نوار ماستیک زرد استرس کنترل در محصول یکی از شایع ترین علت های عیوب درسرکابل ها و مفصل های حرارتی می باشد.

نوار ماستیک زرد سرکابل و مفصل ها نقش اساسی در کنترل میدان الکتریکی کابل را دارد و در صورت ارائه نوع بی کیفیت آن در محصول، عمر سرکابل ها و مفصل های حرارتی به شدت کاهش یابد.

 

  1. پایین بودن کیفیت تیوپ استرس کنترل حرارتی در محصول می تواند باعث ایجاد شکست در سرکابل ها و مفصل های حرارتی شود.

در صورتی که روکش حرارتی استرس کنترل دارای کیفیت نامطلوبی باشد باعث عدم کنترل میدان الکتریکی در سرکابل ها و مفصل های حرارتی می شود که این امر سبب کاهش عمر محصول می شود.

 

  1. نداشتن ارت مناسب در کابل ها می تواند باعث ایجاد ولتاژ شکست در ولتاژ نامی کابل، سرکابل و یا مفصل های حرارتی شود. نداشتن ارت مناسب شامل موارد زیر می باشد:

    1. عدم وجود اهم مناسب زمین در اتصال ارت سرکابل ها و مفصل ها پس از نصب .
    2. جریان ارت یا ولتاژ ارت بیش از حد مجاز باشد و نیاز به لینک باکس یا ارت باکس باشد.

 

  1. نصب نا مناسب سرکابل ها و مفصل های حرارتی توسط نصابکار یکی دیگر از علت های شایع افزایش تخلیه جزئی و در نهایت بوجود آمدن اتصال کوتاه در سرکابل و مفصل می باشد. که می تواند شامل موارد زیر باشد:

    1. گرافیت کابل به وسیله حرارت جدا شود.
    2. لک های گرافیت در هنگام جداسازی گرافیت کابل باقی بماند.
    3. قسمتی یا در کل، برداشت عایق کابل بیش از حد مجاز برداشته شود.
    4. عدم استفاده از سنباده مناسب و یا عدم سمباده زنی مناسب.
    5. عدم نصب مناسب روکش ها یا نوارهای ماستیک ها مطابق با دستور نصب.

  1. نفوذ آب در کابل و قسمت سرکابل و مفصل حرارتی می تواند باعث ایجاد اتصالی در سرکابل ها و مفصل ها گردد.

هنگامی که در پروژه های برق رسانی، انتهای کابل در زمان کابل کشی یا نصب سرکابل انتهای کابل در گل و لای یا آب غوطه ور شده باشد باعث می شود بعلت پدیده مویرگی آب به کل کابل نفوذ کند و قدرت عایقی کابل شدت کاهش یابد.

  1. نفوذ رطوبت یا آلودگی در محصول نیز باعث کاهش عمر سرکابل ها و مفصل های حرارتی می شود.

در صورتی که روکش های نهایی یا ماستیک های آب بندی به درستی نصب نشوند و یا دارای کیفیت نامناسبی باشند، رطوبت در سرکابل ها و یا مفصل های حرارتی نفوذ می کند و عمر محصول به شدت کاهش می یابد.

 

  1. مهار کابل های تک کر با بست های فلزی که آهن ربا آن را جذب می کند.

بست های فلزی یکسره که آهن ربا آن ها را جذب می کند معمولا باعث ایجاد جریان فوکو روی بست فلزی و افزایش حرارت و صدمه به کابل و سرکابل در محل اتصال بست فلزی می شود و به کابل صدمه جدی می رساند و در نتیجه عمر سرکابل ها و یا مفصل های حرارتی را کاهش می دهد.

  1. کیفیت نامناسب کابل می تواند باعث کاهش عمر سرکابل ها و مفصل های حرارتی نیز شود. به طور مثال موارد زیر در کابل ممکن است کیفت کابل را کاهش دهد.

    1. کم بودن ضخامت عایق کابل نسبت به ولتاژ مورد نظر می تواند باعث افزایش تخلیه جزئی غیر مجاز و به مرور ایجاد ولتاژ شکست و اتصالی گردد.
    2. بیضی بودن کابل و قرار نگرفتن هادی کابل در مرکز باعث می شود تا ضخامت عایق در یک سمت هادی کمتر باشد.
    3. عدم یک دست بودن گرافیت کابل و داشتن ناهمواری در گرافیت، می تواند باعث افزایش تخلیه جزئی در سرکابل ها و مفصل های حرارتی شود.

 

  1. اتصالات کابلشو و دوراهه نامناسب نیز ممکن است عمر سرکابل ها و مفصل های حرارتی را کاهش دهد.

در صورتی که اتصالات با هادی کابل همخوانی نداشته باشد، به عنوان مثال نوع هادی کابل مسی و نوع کابلشو آلومینیومی باشد و یا اتصالات مطابق با استاندارد های IEC و یا DIN مربوطه نباشند باعث می شود عمر سرکابل و یا مفصل حرارتی کاهش یابد.